Reklame for BAMA

johaug - fix

Oppdrag

BAMA Storkjøkken ønsket å publisere informative videoer som skulle øke forståelsen for at råvarer har en unik kvalitet, og at det er verdt det selv om det koster litt ekstra. De ønsket at videoene skulle være informative, men ha en munter og litt leken stil, uten å være useriøse. BAMA hadde selv en råvare-ekspert som fløy inn til Oslo for å stille foran kamera. Temaene i videoen var skjell (teppeskjell og kamskjell) og skalldyr (sjøkreps og hummer).

Fremgangsmåte

Opptaket foregikk på én dag på Storkjøkkenet. BAMA bidro med maten som skulle prates om, som også ble brukt som rekvisitter på kjøkkenet. Kokken hadde gjort seg opp tanker på forhånd, men vi brukte ikke manus for å få det mest mulig naturlig. Videoenes poeng bæres fram av eksperten. Setupet skulle være tillitsvekkende med det stilrene kjøkkenet og delikat lyssetting. Vi brukte to kameraer, et hovedkamera som kokken pratet til som hadde kokken og kjøkkenbenken i bildet. Det andre kameraet var håndholdt av vår videograf slik at det kunne være med på det som skjedde litt nærmere og bevegelig. Et mål var å få inn noe “foodporn”.

Strategi

For å få inn noe lekent som BAMA og Hyper ønsket, kom vi med forslaget om å bruke ikoner (som piler) og levende undertekster i “TikTok-stil” for å underbygge den lette stemningen. På den måten blir det ikke så “stivt”. I tillegg varierte vi i utsnitt og klipperytme for å holde oppmerksomheten til publikum. Siden videoene skulle publiseres organisk visste vi at de ikke kunne være for lange. De fikk levert to langversjoner på opptil 60 sekunder om skjell og skalldyr, som igjen ble delt inn i fire versjoner på 15 sekunder. Ideelt til sosiale medier! Vi startet videoene med et tydelig “hook” som ikke lagde noe tvil om hva videoene handlet om, for eksempel “I dag skal vi snakke om kamskjell og teppeskjell”. På den måten traff vi målgruppen fra første sekund.

Play Video
Play Video
Roza Pixel

Tonje Dahl

"

Dette prosjektet var stas å jobbe med fra start til slutt. Det var god kommunikasjon mellom BAMA, Hyper og oss, noe som gjorde sluttproduktet så bra. Vi er fornøyde med resultatet og samarbeidet.

"

"

"

Resultat

De seks filmene ble alle levert i formatene 16:9 og 1:1. Til sammen fikk de 12 ferdige filmer. Det var godt samarbeid under både opptaksdagen og ferdigstillingen av filmene mellom selskapene. Både BAMA og Hyper ble fornøyde med resultatene, og kunden følte at det var gjennomgående fin bruk av virkemidler.