Rekrutteringsfilm

Kreativ rekrutteringsfilm for Yne

johaug - fix

Oppdrag

Yne kom til oss med en idé om å lage en “Ynefilm” som skulle hjelpe dem med å få ansatt flere til teamet. Siden det er stor kamp om utviklerne, måtte de tenke annerledes for å treffe de rette folka (og gjett om de traff!). Videoen skulle få frem at arbeidsdagene hos Yne er uformelle, morsomme og har er ungt miljø. De er en vennegjeng på jobb og de satser på det sosiale. Videoen skulle underbygge dette ved å være leken og kreativ, og rask i klippestilen. Vi måtte få frem følelsen av Yne, dette trengte ikke nødvendigvis å være fra jobbhverdagen.

Fremgangsmåte

Yne hadde noen tanker om hvilke aktiviteter de ville ha med i filmen. Vi endte opp med vise scener fra kontoret (inkludert Mario Kart), Kok Sandvika (flytende badstue) og biljard, shuffleboard og dart på Raadhuset bar. Mellom hver scene ville vi ha kule, sømløse overganger for å gi ekstra spice til filmen. Dette var også et grep for å nå den yngre målgruppa. Vi opplevde at vi fikk mye frihet og tillit i planleggingen av filmen. Opptaksdagene gikk over to dager, og takket være den nøye planleggingen gikk det smud.

Strategi

Videoen skulle være allsidig. Den skulle brukes på nettsiden, i stillingsutlysninger og annonser. For å fange oppmerksomheten til seerne starter videoen med teksten “for utviklere, av utviklere”, dette treffer målgruppa med en gang. Siden hovedfokuset var stemningen og vennskap, var smil og latter gjennomgående i videoen. Vi valgte en sang som bidro til stemningen, både tekst og melodi. Den får frem eventyrlysten, og passer godt til det vi ser på skjermen.

fra Roza Pixel

Tonje Dahl

"

Denne gjengen var superstas å jobbe med. Her hadde vi det virkelig gøy på jobb, og fikk utfordret oss kreativt. Ekstra kult er det jo når Yne ble så fornøyd og merket så stor effekt av videoen.

"

"

"

Resultat

Yne endte opp med å bli fornøyd med Ynefilmen. Den fanget det budskapet de ønsket, og de fikk vist at de er en vennegjeng på jobb. På to år har de vokst fra 4 til hele 17 ansatte (!), mye takket være Ynefilmen. Flere har i ansettelsesprosessen tatt opp at filmen var en faktor til at de søkte. Filmen har hatt så stor suksess at de ønsker å lage en ny film – Ynefilmen II – for å vise frem alle de nye ansatte og det splitter nye kontoret deres. Så da er det bare å vente i spenning!