Reklamefilm, Videoproduksjon

Reklamefilm for Naturvernforbundet

naturvern v3
Play Video

Oppdrag

Naturvernforbundet tok kontakt med oss da de ønsket å lage en video som skulle brukes i en kampanje mot utredning av oljereservoaret i Wistingfeltet. Ønsket var å lage videoinnhold som skulle få målgruppen til å engasjere seg i oljesaken. Videoene skulle benyttes som organisk materiale til sosiale medier.

Fremgangsmåte

Prosjektet startet med en brief hvor Naturvernforbundet la frem sin forespørsel. Ønsket var en video som skulle gjenspeile den norske naturen vi er oppvokst i og hva vi står i fare for å miste. Deretter kom vi med en pitch på hvordan vi ønsket å løse dette. Vi presenterte vårt forslag og fikk gjennomslag. Filmen skulle ha en gjennomgående nostalgisk vibe med bevisst bruk av filmatiske virkemidler som håndholdt kamera, lavere fargemetning, riktig lyddesign, samt sekvenser i VHS-stil. Musikken vi skulle benytte var også av betydning. For å styrke den norske, nostalgiske følelsen, ønsket vi å bruke en norsk artist. Valget falt på “Så lenge vi finnes” av No 4, som har den passende strofen «så lenge vi finnes, finnes det håp». Totalt skulle vi levere en hovedfilm på 90 sek + 3 kortversjoner på maks 30 sek i formatene 16:9 og 9:16. Det ble satt av mye tid til nøye planlegging. Innspillingen skulle også utføres med barneskuespillere, noe som ofte byr på mer uforutsigbarhet. Vi ønsket å stille med et tydelig konsept slik at vi kom med et best mulig utgangspunkt til opptaket og redigeringen.

Strategi

Det var viktig at filmen skulle spille på følelser for å treffe og fange målgruppen. For å få fram det ekte og rå brukte vi håndholdt kamera. Dette gjorde vi for å forsterke den nære følelsen til det som skjer på skjermen og for å skape assosiasjoner til barndom og nostalgi. I tillegg ønsket vi å hoppe inn i deres verden ved å ha sekvenser sett fra karakterenes perspektiv, tilsynelatende filmet med et noe eldre kamera. Vi benyttet også bevegelse i kamera for å få fram det nostalgiske. Dette for å trigge seerens følelse av å bli tatt med på reisen. Bevegelige bilder opprettholder oppmerksomhet bedre hos seerne. Filmen avsluttes med voiceover og tekst, lest opp av Karen Elene Thorsen, også kjent som @Fattig.student. Dette var et strategisk grep for å bidra til økt engasjement og spredning av kampanjens budskap.

videoproduksjon, Roza Pixel, halvtotal bildeutsnitt, tips, jente, danser, blomster, natur, naturvernforbundet
total bildeutsnitt, gutt, naturvernforbundet
Photoshoot, Naturvernforbundet, jente og gutt
Total bildeutsnitt, Naturverforbundet, jente
Roza Pixel

Jonas Nøhr Hansen

"

Dette var et prosjekt vi sitter igjen og er stolte av. Det var en kampanje med et viktig budskap, som vi kan stå for. Våre kontaktpersoner hos Naturvernforbundet var fantastiske å samarbeid med, og vår gode kommunikasjon bidro i stor grad til at sluttresultatet ble så bra som det ble.

"

Naturvernforbundet

Rikke Agerup

"

Vi opplevde samarbeidet med Jonas og Tonje i Roza som svært positivt og produktivt. Med god forståelse for hva vi ønsket oss, presenterte de gode idéer, løsninger og resultater gjennom hele samarbeidet. Det er utfordrende å kommunisere rundt store temaer som dette, men et profesjonelt, givende og engasjerende samarbeid, førte til et produkt vi er veldig stolte av.

"

Resultat

Naturvernforbundet sitter i dag med totalt 4 videoer. En hovedfilm på 90 sek + 3 kortversjoner på maks 30 sek i 16:9 og 9:16. Dette var et svært givende prosjekt fra start til slutt. Begge parter er svært stolte og fornøyd med sluttresultatet. Gjennom rå og ekte formidling, lover filmen godt som en effektiv bidragsyter til økt engasjement og oppmerksomhet rundt et viktig tema som påvirker oss, våre omgivelser og fremtiden