Reklamefilm, Promovideo, Videoproduksjon
Reklamefilm for Sykkelpikene
Oppdrag
Sykkelpikene ville ha en sommerlig video som utstrålte god stemning, sommer og smil. De hadde en referansevideo som de likte stemningen i, men denne var for amerikansk. I disse videoene var det viktig å vise at vi var i Norge. I møte med dem fant vi ut at det er fire sykler de ville få fram. Det ble til slutt fire sekvenser med hver sine sykler og målgruppe. Det skulle altså bli en langversjon på 60 sek som også kunne deles opp i fire 15 sekunders videoer. Hver del hadde forskjellig målgruppe: en voksen venninnegjeng, en eldre dame med hund, en student og en barnefamilie.
Fremgangsmåte
I og med at vi ville gjøre det tydelig at vi var i Norge, så kom vi med forslag om å filme på kjente steder som Frognerparken, Ekeberg, Grünerløkka og Nydalen. Vi trengte også skuespillere. Sykkelpikene fant folk for de fleste filmene, vi sto for å finne barnefamilien. Vi koordinerte med skuespillerne og beregnet at vi måtte bruke en og en halv opptaksdag. Før opptaksdagene hadde vi planlagt hele filmen og hvert shot nøye.
Strategi
Et tiltak vi gjorde var å ha en aktivitet i hver video. Syklene og aktiviteten skulle gå hånd i hånd for å skape god stemning. Det var en sommerlig piknik, sykling i parken, drikke kaffe med hunden og sykle til barnehagen. Alt dette var med i langversjonen, men for at Sykkelpikene skulle få mest mulig ut av opptaket, delte vi denne opp. Videoen var i utgangspunktet på 60 sekunder og besto av fire sekvenser som vi lett kunne dele opp i fire videoer på 15 sekunder. På den måten fikk de mye innhold som har en tydelig målgruppe hver. I tillegg gjør ofte kortere videoer det bedre i markedsføring.
Tonje Dahl
"
I dette prosjektet gikk samarbeidet som smurt. Det var en del koordinering med skuespillerne og sykler som skulle møte opp forskjellige steder, men det var ikke noe problem. Det var gøy å utfordre seg selv med kreative og filmatiske løsninger. Til slutt er dette et prosjekt jeg er fornøyd med og jeg blir alltid glad da jeg ser disse videoene.
"
Marianne
"
Vi er veldig fornøyde med samarbeidet og resultatet.
"
Resultat
Sykkelpikene endte opp med fem videoer, fire 15 sekunders, og en langversjon av disse på 60 sek. Perfekt til å annonseres ut til sommersesongen! Vi fikk gode tilbakemeldinger fra Sykkelpikene, vi er ikke i tvil om at videoene sprer god stemning blant sykkelentusiastene.