Rozabloggen•Fagartikler • feb 13, 2024 • 5 minutter
6 trender for videomarkedsføringstrender i 2024
Å påstå at video har endret det digitale landskapet er en underdrivelse. Video i markedsføring er kommet for å bli for alle bedrifter, store som små. Bransjen er stadig i utvikling, og det gjelder å følge med. Nå er vi i gang med 2024, og det er viktig å sikre at innholdet ditt er relevant, dynamisk og engasjerende, men det er også viktig å forstå forbrukeratferd og nye trender for å maksimere markedsføringen. Her har vi samlet noen av de viktigste videomarkedsføringstrendene for 2024 som kan gi deg innsikten og strategiene som trengs for å effektivt oppnå suksess.
1. AI
I denne listen kan vi ikke unngå å nevne kunstig intelligens. I 2023 var AI absolutt et moteord, og det fortsetter å være en del av samtalen i flere bransjer fremover, også når det gjelder videoproduksjon. AI har allerede forenklet flere deler av jobbhverdagen for mange, og det blir spennende å se hvordan AI-verktøy kan automatisere flere prosesser i 2024. Det utforskes stadig muligheter til å redusere tiden som kreves til å blant annet gjøre research, skrive manus, redigere innhold og optimalisere lyd. I tillegg har det dukket opp verktøy som produserer bilder og video basert på gitte instruksjoner. Fremtiden er spennende, og nå går det fort!
2. Ekte mennesker
Det er ikke uten grunn at ordet som ble kåret til Word of the Year 2023 var ‘autentisk’. Den polerte tiden er over, og nå er det det ekte som gjelder. Det betyr å lage innhold som føles ærlig, ekte og menneskelig for å få kontakt med, og engasjere publikum.
Mange markedsførere spår at vi kommer til å se flere mennesker foran kamera ettersom merkevarer retter fokuset mot en av de største verdiene av video: relasjoner.
Video er et godt verktøy for å komme i kontakt med publikum. Til og med ukjente og avanserte produkter kan menneskeliggjøres gjennom video. Betyr det at du må bruke skuespillere og influensere? Nei, vi kommer til å se markedsførere, selgere, gründere og andre ansatte i bedrifter foran kamera.
Det er viktig å fremheve verdien av produktet, men nå skal også teamet bak fremmes. Det er med på å bygge tillit mellom deg og kundene dine. Ved å bygge relasjoner, er videomarkedsføring med på en langsiktig merkevarebygging. Vi forventer å se drøssevis av ekte ansikter i løpet av året.
3. Korte videoer er kommet for å bli
De dominerer sosiale medieplattformer, og trenden ser ut til å fortsette å vokse. Kortformet videomarkedsføring på sosiale medier er en av de mest effektive måtene å øke merkevarens rekkevidde på. En gladnyhet å legge til er at korte videoer gir god ROI, og markedsførere og innholdsprodusenter vil fortsette å bruke det for å øke engasjementet på sosiale medier.
Det er ingen fast regel om hvor kort videoene skal være, men vi snakker oftest om videoer under 90 sekunder. I markedsføring er det vanligvis enda kortere videoer som gjør det best. Her snakker vi fra fem til femten sekunder for å imøtekomme folkets stadig kortere oppmerksomhetsspenn.
En gjennomsnittlig nordmann er på internett i over fire timer hver dag (for unge voksne er tallet sju timer og 27 minutter), og det er tydelig at korte videoer fanger oppmerksomheten til et bredt publikum. Plattformer som TikTok, Instagram og YouTube prioriterer slike videoer i algoritmene sine, og det har ført til økende popularitet blant brukere som fortsetter å konsumere disse. Det er ventet at trenden vil øke gjennom året, og merkevarer som ikke tilpasser seg disse mer effektive videoene, risikerer å havne bak i den digitale konkurransen.
I 2024 er det avgjørende å fange seerens oppmerksomhet umiddelbart. Det vil si sterke åpninger, tydelige call to action, hyppig publisering og å holde seg oppdatert på trender. I tillegg er det både økonomisk og strategisk smart å gjenbruke og dele opp lengre videoer til flere korte videoer for å maksimere innholdsutbyttet.
Med stadig krympende oppmerksomhetsspenn er evnen til å formidle merkevarens visuelle historier på en kortfattet og engasjerende måte avgjørende for suksess.
4. Lange videoer kommer tilbake
Korte videoer er her for å bli, men det er mye som tyder på at flere kommer til å prøve seg på noe nytt for å skille seg ut, blant annet lengre videoer med mer rom for kreativitet. Det er forskjell fra bransje til bransje hva som fungerer, men dette er noe du kan prøve deg frem med og se hva som fungerer for deg. Korte filmer har en tendens til å ha bedre seerstatistikk, naturlig nok. Mest sannsynlig har mange som vane å hoppe over selv en kort video fordi den mangler relevans for oss og våre liv. Viser videoen vår noe vi er interessert i, så ser vi på. For selv om vi trener tålmodigheten vår kortere av sosiale medier, så er det ikke helt håpløst. Vi har fortsatt god tålmodighet når vi for eksempel ser en bra serie. Da binger vi episode etter episode. Dette viser at vi har tålmodighet når noe treffer oss. Lengre videoer kan fungere spesielt godt på videoplattformen YouTube. Selv om YouTube også har en plattform for korte videoer, Shorts, er bærebjelken lengre videoer. Det betyr at YouTube passer bra blant annet til podcaster, infovideoer og eventfilmer. Ønsker du å lese mer om videolengde, har vi skrevet et innlegg om den ideelle videolengden her.
5. Videoer uten lyd
I år, som tidligere, blir videoer sett uten lyd. I 2017 ble 85 % av videoene på Facebook sett uten lyd, og trenden fortsetter på flere sosiale medier. Folk ser videoer uten lyd på bussen, på jobb, på venterom eller i senga uten å vekke partneren. Derfor gjelder det å tilpasse videoene slik at det går an å se dem uten lyd. Å legge på undertekster er det viktigste du kan gjøre, og nå finnes det flere AI-verktøy du kan bruke som gjør prosessen lettere.
6. Video SEO
I 2024 vil markedsførere være mer oppmerksomme på video SEO enn noen gang før. Tidligere har bruk av video i seg selv vært en kjent strategi for å forbedre SEO, men nå bør du i tillegg optimalisere videoene slik at de dukker opp i søkeresultatene for relevante søkeord. I dag kan vi ikke surfe på nettet uten å se videoer, og det gjelder å optimalisere din video for rett publikum. Dette gjelder ikke kun for Google og YouTube, men også hvis du skal publisere på sosiale medier. En fersk undersøkelse viser at Gen Z bruker TikTok som sin primære søkemotor.
Hvordan øker du video SEO? I følge Wordstream er dette noen tiltak du kan gjøre:
Lag engasjerende innhold
Søkemotorer vurderer faktorer som fluktfrekvens, seertid og engasjementmålinger når det kommer til videoer.
Transkriber
Transkripsjoner gjør videoen mer tilgjengelig og øker synligheten for søkemotorer. Transkripsjonen gir innholdet tekst, og flere søkeord, som øker sjansen for å dukke opp i søkemotorene.
Lag et engasjerende miniatyrbilde
Thumbnailen er det folk ser før videoen blir klikket på. Et engasjerende bilde spiller en betydelig rolle i om folk klikker eller ikke. Det bør være relevant, tiltalende og av høy kvalitet.
Tittel og beskrivelse
Tittel og meta-beskrivelse påvirker rangeringen av videoer. Spør deg selv hva som er klikkbart og interessant, og lag en engasjerende tittel og beskrivelse, men unngå å overfylle med nøkkelord.
Legg inn videoen først på siden
Google indekserer vanligvis bare én video per side, så hvis du har flere videoer, må du sørge for at den viktigste videoen er først. Gjør i tillegg videoen til hovedfokuset, ikke gjem den langt nede på siden, det fører til lave avspillingstall.
Ikke bruk samme video flere steder
Ikke konkurrer mot deg selv ved å bruke samme video flere steder. Det kan forvirre søkemotorene.
Optimaliser resten av siden
Optimalisering av videoen alene er ikke nok, hele siden må være søkemotoroptimalisert. Hvis resten av siden er av lav kvalitet vil det påvirke rangeringen til videoen. Hold siden også relevant.
Vurder markedsføring
SEO endres stadig, og det er ikke pålitelig å bare stole på det. Vurder å investere i betalt videoreklame for å øke synligheten.
Ønsker du å lære om hvorfor merkevarebyggende videoer er tingen? Les dette innlegget.
Del denne artikkelen
Hjelp oss å få ut våre bloggartikler og vårt budskap på sosiale medier!